Loopmodel

           



                                                                Loopmodel


Tema: 


I dette samskabelsesprojekt, har vi fået tildelt en børnehave Jianyang i Kina. Vores fokus er  på relationer gennem sanglege og fællesskaber, vi vil blive klogere på dette gennem vores samskabelsesprojekt. I nordisk pædagogik bruger man sang og sanglege til læring - sprogligt, kropsligt og sanseligt (Nilsson og Weber-Andersen, 2017). Udover det, kan musikken gennem et fælles tredje være med til at skabe et inkluderende miljø, hvor nye relationer bliver dannet og gamle bliver styrket.



Relationer:


I Danmark arbejder vi efter læreplanstemaer, som dækker det grundlæggende pædagogiske arbejde og som er med til at, sørge for udvikling hos alle børn. Også den sociale udvikling er meget vigtig, så man arbejder med alle børn og på den måde er med til, at sikre at alle børn er inkluderet og er med til at skabe relationer (Retsinformation, 2019).  Positive relationer er meget vigtige og afgørende for børns udvikling, både socialt og fagligt. Vores fokus er at være med til, at styrke relationer hos børnene i vores samskabelsesinstitution. Det gør vi ved at skabe en aktivitet, som alle kan være deltagende i uanset deres niveau. Det at pædagogerne er med i børnehøjde skaber også en tryghed blandt børnene, og gør at  børnene tør at afprøve flere ting. Alle børnene får lov til at vælge en sang, det styrker deres relation ved f.eks. at du har to børn som ønsker at synge samme sang, dette vil kunne være med til at styrke deres fælles tredje og med det styrkes deres relation og gør at de måske vil kunne lege sammen senere. I vores praktik har vi erfaret os, at sanglege kan være gode til skabe nye relationer. 

Det fælles tredje:


I vores samskabelsesprojekt har vi et fælles mål, som er at kommunikere online, og sende videoer mm. til hinanden. Det vi har tilfælles med vores samskabelsespartner er sangkufferten Sam. Vi skaber et fælles tredje med pædagogerne og børnene gennem sangkufferten Sam. Børnene i Kina får ligeledes et fælles tredje gennem sangkufferten, hvilket betyder,  at børn som normalt ikke leger sammen, kommer til at lege, fordi de netop har det fælles tredje og skaber relationer (Madsen. B, 2015).
Vi har oplevet ud fra vores tidligere jobs, at det fælles tredje skaber gode venskaber. 

Inklusion:


I Danmark har vi stor fokus på inklusion i vores daginstitutioner. Det er et begreb som bliver brugt under de daglige aktiviteter, men også et begreb som der er stort fokus på under planlæggelsen af aktiviteter i børnegrupper. I vores aktivitet er inklusion i børnegruppen også vigtig. 
Grundlæggende handler inklusion om alle børns ret til at være en del af fællesskabet, det betyder altså at det inkluderende arbejde består i, at tilgodese alle børn og deres forskellige behov (Bohr, 2015). Det gør man ved at skabe et miljø, hvor alle børn er i stand til at deltage. 
Vi vil inddrage vores sangkuffert Sam, fordi den giver mulighed for at alle børn kan deltage. Sangkufferten Sam er med til at skabe inklusion, fordi den giver børnene mulighed for at deltage på deres eget niveau. Det vigtigste er, at man er en del af fællesskabet, uanset om man vil lave fagter, synge, vælge sang eller bare sidde i rundkredsen.

Teknik: 


I dette samskabelsesprojekt, har vi brugt og kommer til at bruge forskellig teknik. Til kommunikation med institutionen bruger vi We Chat. Til optagelse af vores videoer bruger vi vores mobiltelefoner, til redigering bruger vi iMovie og til implementering af effekter bruger vi forskellige apps, bl.a. ChatterPix og Greenscreen. En Greenscreen vil også have afgørende betydning for vores baggrund, effekter og virkemidlerne i vores video.
Vi forventer ikke, at vores samskabelsespartner benytter samme programmer og teknik. Det er vigtigt for at vores video bliver humoristisk og let forståelig for vores målgruppe samt skaber et godt fundament til en god samskabelsesproces.
Æstetik og kreativitet:
Den aktivitet vi vil forberede til børnene er en sangkuffert, med forskellige børnesange som er oversat til engelsk. Meningen med sangkufferten er, at de skal synge sangene, for at få en forståelse af hvordan vi bl.a. arbejder i børnehaver i Danmark. Vi kunne godt tænke os at børnene sidder i en rundkreds for at gøre oplevelsen mere intim, hyggelig og kreativ. Vi har valgt at bruge sang og musik, da det er effektivt til at udvikle sprog, udvide ordforrådet og styrke fællesskabet. Den måde vi har tænkt at få kuffert afleveret til Kina, er ved brug af Greenscreen. Her afleverer vi sangkufferten til Eliot over den Kinesiske Mur. Dette studieprodukt er baseret på medier og hvordan vi kan kommunikerer med hinanden online. Derfor bruger vi medierne til at være kreative i form af videoer. Vi kommunikerer med vores samskabelsesinstitution gennem We Chat, som er en kommunikations app. 
Sangkufferten Sam indeholder billeder, som passer til hver sang. Det er imellem disse billeder at børnene vælger hvilken sang de vil synge. Billederne er med til at 
udvikle børnenes fantasi og kreativitet. 


Kultur:


Vi ønsker at skabe en kultur i vores samskabelsesinstitution, som styrker relationerne. Både mellem børnene, personalet og mellem barn og personale.
I vores samskabelse med Kina, er vi nysgerrige på at finde ud af hvor mange kulturforskelle der er imellem det at være pædagog i Danmark og i Kina, og hvordan der er forskel på relationer i de to lande. 
En af de store kulturforskelle er, at i Kina lærer børn helt ned i 2 års alderen at tale engelsk, nogle før end de kan tale deres eget modersmål. Ofte har forældrene til børnene store drømme for deres børn rent karrieremæssigt. De vil have dem på de bedste skoler så børnene ender ud med bedst mulige jobs. Ofte er forældres drøm, at børnene tager på universitet og gerne i udlandet, som f.eks. USA. De børnehaver i Kina der tilbyder engelskundervisning er dyrere end almene børnehaver, dette betyder også at ofte er det forældre med højere løn der har børn i disse børnehaver (Gøttske, 2011).
For danskere er værdier som hygge og frihed vigtige og værdier, som vi lægger stor vægt på. En værdi som hygge kommer også til udtryk, igennem vores forhold til sang i dagsinstitutioner og skoler. Disse værdier viser sig også i denne aktivitet hvor hyggen er essentiel. 


Rammer: 


Vores aktivitet foregår i selve institutionen på deres stue, og den danner dermed rammen for vores aktivitet. Vores aktivitet skal foregå i børnehøjde på gulvet i en rundkreds, hvor både børn og pædagoger deltager. Vores mål er at sangkufferten Sam når rundt til at alle børn på stuen, og at alle får lov til at vælge en sang fra kufferten henover en ugen. Vi har valgt, at lave en sangkuffert som består af nogle børnesange som er kendte i Danmark. Sangene vil vi finde på engelsk og så vil vi vedhæfte billeder der passer til hver enkelt sang, så det kan gøre det mere indbydende og interessant for børnene, at være deltagende i sanglegen. Det er pædagogens ansvar, at alle børn får lov til at vælge en sang. 
I vores første udspil, sender vi hele indledningen til processen. Altså hvilke sange som er i kufferten, og  hvilke fagter der hører til. Vi viser hvordan en samling omkring en sangkuffert kunne se ud i Danmark, og kommer dermed med et eksempel på hvordan aktiviteten kunne udføres. Vores aktivitet er rammesat, fordi det er bestemt på forhånd, at aktiviteten skal foregå på gulvet i en rundkreds, med både pædagoger og børn.
I Danmark arbejder vi ud fra dagtilbudsloven og med denne aktivitet er vi især inspireret af §7 da aktiviteten styrker både børnenes trivsel, læring og udvikling udover det tager vi hensyn til børneperspektivet (Retsinformation, 2019).

Litteraturliste:

Bohr, J. (2015). Inklusion – fællesskabets pædagogik. I: D. T. Gravesen (Red.), Pædagogik (s. 55-78). Systime


Madsen. B (2015) Professionel kommunikation i pædagogiske kontekster. I: D. Thore Gravesen (Red) Pædagogik: introduktion til pædagogens grundfaglighed. Systime 2015


Nilsson, J. & Weber-Andersen, M. (2017). Værksted, drama og musik, I: A.Juhl & S.Kjelstrup (Red) Aktiviteter, kultur og Natur. Munksgaard 2016 


Information (2011). Kina lærer børn engelsk i børnehaven. Hentet fra: https://www.information.dk/udland/2011/10/kina-laerer-boern-engelsk-boernehaven 


Retsinformation (2019). Dagtilbudsloven. Hentet fra https://www.retsinformation.
dk/Forms/R0710.aspx?id=210015


Retsinformation (2018). Læreplanstemaer. Hentet fra:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=202350 

Kommentarer